Πέμπτη, 30 Μαΐου, 2024

Δήμος Θέρμης: ένας Δήμος χωρίς δρόμους

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Παραφράζοντας τη γνωστή φράση «Ελλάδα δεν είναι µόνο η Αθήνα», ίσως µπορούµε να πούµε πως δήµος Θέρµης δεν είναι µόνο ο οικισµός της Θέρµης. Μπορεί στην έδρα του δήµου να γίνονται µία σειρά από έργα, έστω και µε µεγάλη καθυστέρηση λόγω γραφειοκρατίας, ωστόσο στα υπόλοιπα δηµοτικά διαµερίσµατα η κατάσταση είναι µάλλον απελπιστική.

Χωριά και οικισµοί µπορούν να χαρακτηριστούν το λιγότερα ξεχασµένα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση µε συνέπεια τα προβλήµατα να συσσωρεύονται και οι δηµότες να βιώνουν την καθηµερινότητα τους µετ’ εµποδίων. Οι µελέτες των έργων συγκεντρώνονται σε συρτάρια -στην καλύτερη περίπτωση- και η γραφειοκρατία του ελληνικού δηµοσίου στερεί την αναβάθµιση της ποιότητας ζωής σε χιλιάδες δηµότες.

Ένα από τα µεγαλύτερα προβλήµατα στις περισσότερες περιοχές του δήµου Θέρµης είναι οι ελλιπείς υποδοµές στο οδικό δίκτυο. ∆ρόµοι χωρίς φωτισµό, σε πολλά σηµεία µε σβησµένη διαγράµµιση, χωρίς πεζοδρόµια και φυσικά γεµάτοι λακκούβες µετατρέπονται σε παγίδες για οδηγούς και πεζούς. Σε ένα ήδη ταλαιπωρηµένο δίκτυο προστέθηκαν και οι παρεµβολές, όπου τα τελευταία χρόνια “πέρασαν” έργα που αφορούν την αποχέτευση και το φυσικό αέριο και φυσικά µε τρόπο ώστε να τα θυµόµαστε για καιρό, δηµιουργώντας αυλάκια και λακκούβες στο δίκτυο λόγω καθιζήσεων. Τα “µπαλώµατα” αυτά σε συνδυασµό µε την ελλιπή φροντίδα καθαρισµού των δέντρων πλαισίων του δρόµου, δηµιουργούν ένα περιβάλλον ασφυκτικό για ασφαλή οδήγηση.
Να αναφέρουµε ότι µόνο στον δρόµο Νέο Ρύσιο – Βασιλικά µήκους 12 χιλιοµέτρων, δεν υπάρχει κανένα σηµείο µε πλάτος µεγαλύτερο των 5 µέτρων. Σε έναν δρόµο µε µεγάλη κινητικότητα που κάνουν χρήση και αγροτικά οχήµατα δεν υπάρχει δυνατότητα συνύπαρξης δύο φορτηγών σε περίπτωση που διασταυρωθούν, χωρίς κάποιο να βγει εκτός δρόµου.

Μόνο το 2022 τα Τροχαία που δηλώθηκαν στην Θέρμης ήταν 164

Ωστόσο, ακόµη και µέσα στην επέκταση της Θέρµης η κατάσταση είναι µάλλον παραπλήσια, αφού οι κάτοικοι της περιοχής ζητούν επανειληµµένα να ληφθούν µέτρα για να αποφευχθούν τα τροχαία ατυχήµατα στους κατασκότεινους δρόµους.
Αξίζει να αναφέρουµε, πως ένα από τα έργα που προβλήθηκαν ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο, η κατασκευή δύο κυκλικών κόµβων στην οδό Κουγιάµη, έγιναν σύµφωνα µε στοιχεία των κατοίκων µε καθυστέρηση… 50 µηνών, λόγω γραφειοκρατίας.

Στα Βασιλικά, που αποτελούσε έδρα δήµου πριν τον Καλλικράτη, ακόµη και σήµερα δεν υπάρχει 10 χρόνια µετά τα πρώτα σκαψίµατα αποχετευτικό σύστηµα και είναι πολύ πιθανό να καθυστερήσει για πολύ ακόµη! Οι κάτοικοι πέραν ότι συνεχίζουν να πληρώνουν υπηρεσίες εκκενώσεων, καθηµερινά έχουν να αντιµετωπίσουν ένα βοµβαρδισµένο από εργολάβους οδικό δίκτυο, µε όποιο κόστος για τις επιχειρήσεις, τη φθορά οχηµάτων και την καλαισθησία. Πέραν του Βιολογικού, χρόνιο αίτηµα της Κοινότητας Βασιλικών είναι και η αλλαγή του απαρχαιωµένου δικτύου ύδρευσης όπως και νέας γεώτρησης βόρεια του οικισµού για επάρκεια νερού. Ωστόσο, το ίδιο πρόβληµα αντιµετωπίζουν και οι κάτοικοι στην επέκταση της Θέρµης, αφού τα σπίτια που πωλούνται πριν καν ολοκληρωθούν, κατασκευάζονται χωρίς να υπάρξει πρόνοια για τις απαραίτητες βασικές υποδοµές.
Αυτή τη στιγµή γίνονται έργα για αποχετευτικό σύστηµα, τα οποία ωστόσο θα καλύπτουν περίπου το 30% της επέκτασης της Θέρµης, όπως αναφέρουν οι ίδιοι οι κάτοικοι.
∆εν είναι δυνατόν να ξεχάσουµε το… σίριαλ µε την κατασκευή της γέφυρας στην οδό Περικλέους, που συνδέει Τρίλοφο και Πλαγιάρι µετά την καθίζηση, που σηµειώθηκε στην περιοχή το Μάιο του 2020. ∆υο οικισµοί µε πάνω από 12.000 κατοίκους, οι οποίοι ταλαιπωρούνται, καθώς δεν µπορούν να επικοινωνήσουν µεταξύ τους, σχεδόν τρία χρόνια.
​​
Η Θέρµη, η γραφειοκρατία και τα… ξεχασµένα χωριά της!
Στο µεταξύ, χρονίζει ένα πάγιο αίτηµα των κατοίκων Σουρωτής και Βασιλικών, το οποίο αφορά τη δηµιουργία πεζοδροµίων κατά µήκος του δρόµου Βασιλικών – Σουρωτής, ώστε να εξυπηρετούνται οι µαθητές, που κινούνται από και προς το λύκειο και το ΕΠΑΛ στα Βασιλικά, όπως και η κατασκευή πεζοδροµίου από τον ΟΑΕ∆ Λακκιάς µέχρι την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου.

Αυτή τη στιγµή εκατοντάδες µαθητές κινούνται πάνω στο οδόστρωµα µε κίνδυνο της ζωής τους, καθώς πρόκειται για οδικό δίκτυο, που συνδέει δύο µεγάλες κοινότητες µε αυξηµένη κυκλοφορία, όπως και στην περίπτωση της Λακκιάς αφορά σε διέλευση µέσω εθνικής οδού. Να επισηµάνουµε εδώ ότι λόγω µικρής απόστασης, δεν προβλέπεται από το Υπουργείο Παιδείας η µίσθωση λεωφορείου για τα παιδιά Λυκείου και ΕΠΑΛ.

Στο σηµείο µάλιστα των σχολείων (Γυµνασίου, Λυκείου, Επαγγελµατικού Λυκείου) και του κλειστού γυµναστηρίου Βασιλικών “Στέλιος Πιπινίκας” εκκρεµεί από την κατασκευή του τελευταίου η ασφαλτόστρωση των δρόµων και διαµόρφωση των κεντρικών χώρων µε κόµβο. Καθηµερινά η διέλευση των εκατοντάδων οχηµάτων και λεωφορείων γίνεται µε δυσκολία πέραν του ρίσκου αφού δεν υπάρχει υπόνοια εισόδου/ εξόδου από τον δρόµο ούτε ενδείξεις στάθµευσης.

Στον ίδιο οικισµό, και έδρα πρώην ∆ήµου Βασιλικών, εκκρεµεί η κατασκευή γέφυρας στα παλιά σφαγεία στην ιρλανδική διάβαση που διασχίζει τον Ανθεµούντα, όπως και η αναµόρφωση της πλατείας Χάνια µετά από παραιτήσεις εργολάβων του έργου. Τέλος εικοσαετές ζήτηµα αποτελεί η επέκταση του πολεοδοµικού σχεδίου, αφού έχει ξεκινήσει το 2003 επί ∆ηµαρχίας Τσολάκη και δεν φαίνεται να έχει τέλος αφού πέρασε 40 κύµατα, απασχόλησε το Ευρωπαϊκό ∆ικαστήριο και αποτελεί ιστορία ικανή να συντάξει βιβλίο τριλογίας.

Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι διαµαρτυρίες και τα αιτήµατα για τοποθέτηση φαναριών στο ύψος του 2ου ∆ηµοτ.Σχολείου Ν. Ραιδεστού, στην περιοχή των Λουτρών Θέρµης. 14 χρόνια µετά την έναρξη της λειτουργίας του σχολείου σε ενοικιαζόµενο κτίριο πάνω στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου, δεν έχει παρθεί κανένα µέτρο, παρά τα πολλαπλά αιτήµατα από πλευράς γονέων και παρατάξεων ώστε να ληφθούν για την οµαλή είσοδο / έξοδο οχηµάτων και πεζών από και προς το σχολείο.

Ένα πλέον σηµαντικό ζήτηµα είναι αυτό του ταλαιπωρηµένου δικτύου ηλεκτροδότησης. Σε πολλούς οικισµούς, όπως και σε αυτόν του Τριλόφου οι διακοπές ηλεκτρικού ρεύµατος είναι συχνό φαινόµενο. “Ζητάµε την άµεση αποκατάσταση του απαρχαιωµένου δικτύου ηλεκτροδότησης για να µην αντιµετωπίσουµε τα ίδια προβλήµατα στο µέλλον” αναφέρει στην απόφαση του το τοπικό συµβούλιο Τριλόφου.

Στους Ταγαράδες ο χώρος του πρώην ΧΥΤΑ, πέρα από την εκµετάλλευση για παραγωγή ρεύµατος από µεθάνιο µετά τον βιολογικό του καθαρισµό, µένει να διαµορφωθεί σε χώρο πρασίνου.

Στη Σουρωτή αιώνιο θα καταλλήξει το ζήτηµα κατασκευής παιδικής χαράς, όπου πάνω από µία δεκαετία έχει παρέλθει από την µελέτη, και ενώ έχει οριστεί χρηµατοδότηση, οι εργασίες δεν έχουν βγει από το συρτάρι. Σαν να µην έφτανε αυτό, από τον περασµένο Σεπτέµβριο έχουν αφαιρεθεί τα παιχνίδια από το Νηπιαγωγείο Σουρωτής για επισκευή µετά από βανδαλισµούς, και δεν έχουν τοποθετηθεί πίσω ποτέ. Το δυσάρεστο είναι ότι η έλλειψη πάρκων και παιδικών χαρών είναι γεγονός για πολλά δηµοτικά διαµερίσµατα. Και το ακόµα πιο δυσάρεστο, ότι οι ελάχιστοι διαµορφωµένοι χώροι δεν έχουν το σεβασµό που τους πρέπει από τους επισκέπτες τους. Ίσως µία βόλτα στη γειτονική Καλαµαριά είναι αρκετή για να δώσει ιδέες στους ιθύνοντες, αφού σχεδόν κάθε γειτονιά έχει το πάρκο της. Άλλωστε, τόσο η δηµιουργία παιδικών χαρών, αλλά και πάρκων τσέπης αποτελεί αίτηµα πολλών τοπικών συµβουλίων.

Ένα ακόµα σηµαντικό θέµα είναι και αυτό της αστικής συγκοινωνίας, αφού τα λεωφορεία, που εξυπηρετούν όλες τις κοινότητες πλην του Τριαδίου, δεν περνούν από την έδρα του δήµου! Μαζί µε το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι υπηρεσίες έχουν µεταφερθεί στην έδρα του ∆ήµου, έχει ως αποτέλεσµα την ταλαιπωρία πολλών δηµοτών, οι οποίοι αναγκάζονται να κάνουν διπλά δροµολόγια για να εξυπηρετηθούν πηγαίνοντας στη Θέρµη µέσω του τερµατικού σταθµού ΙΚΕΑ.

Η άλλη εναλλακτική είναι να κατέβουν επί της εθνικής οδού (Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου), να τη διασχίσουν και να επιβιβαστούν σε άλλο λεωφορείο µε κατεύθυνση τη Θέρµη. Ή να περπατήσουν ένα χιλιόµετρο κατά µήκος του πολυσύχναστου κεντρικού δρόµου, που οδηγεί προς το κέντρο της Θέρµης. Μπορεί να µην εµπίπτει άµεσα στην αρµοδιότητα του δήµου, ωστόσο η Τοπική Αυτοδιοίκηση σίγουρα θα µπορούσε να ζητήσει βελτίωση των δροµολογίων.

Τέλος ένα από τα πιο κρίσιµα ζητήµατα είναι αυτό της ασφάλειας. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που παρουσίασε ο ∆ήµαρχος Θεόδωρος Παπαδόπουλος στον Γενικό αστυνοµικό διευθυντή Θεσσαλονίκης, στο δήµο Θέρµης πραγµατοποιούνται περίπου δύο κλοπές ηµερησίως, οι οποίες αφορούν κατά κύριο λόγο κατοικίες και αυτοκίνητα.
Τραγικό είναι ότι υπάρχει µόνο ένα Αστυνοµικό Τµήµα για να καλύψει τις ανάγκες ενός από τους µεγαλύτερους ∆ήµους της Ελλάδος, έκτασης 385.322 στρεµµάτων.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ